Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Social Software as a Source of Information in the Workplace

Soziale Software als Informationsquelle am Arbeitsplatz

  • The rising popularity of the social web and the associated change of static websites and their content towards open platforms of social sharing, collaboration, and user-generated data confront knowledge-intensive business service providers with the question what role social software plays as a source of professional information in the workplace. Due to the high affinity and familiarity of young internet users with such services, it needs to be analyzed whether and, if yes, how employers need to adapt their electronic information environments to the expectations and behaviors of job entrants. In the course of this doctoral dissertation of information science this problem is addressed in a specific context of use and scientific research environment. The information seeking behavior of young professionals in management consulting is analyzed by assessing the fit of existing analytical and process models of information seeking in regards to the research interest of this thesis and their validity for the context of use. This is achieved through qualitative observation and semi-structured interviews. The identified shortcomings and criticism of existing research results in the development of a task-specific model of information seeking that enables the design of a context-specific online survey of the information source usage of the examined population (n=115). The results of this multi-layered methodical approach show that in spite of the identified potential of external wikis and social intranet sites to serve as sources of social information, particularly for supporting young professionals in management consulting in gathering an overview of existing sources and evaluating the retrieved information and its quality, the high frequency of use of social web services for private purposes is not transferred to the usage for professional purposes. In the course of a leadership workshop measures for leveraging the realization of the identified potential are derived and aligned to the process of task-based information seeking behavior of young professionals. This leads to the reflection of context-specific challenges and conflicting interests of including social software as a source of information from a management perspective.
  • Die steigende Popularität des Social Web und der damit verbundene Wandel von statischen Webseiten und -Inhalten hin zu offenen Plattformen sozialen Austauschs, kollaborativer Prozesse und nutzergenerierter Daten stellt insbesondere Organisationen wissensintensiver Dienstleister vor die Frage, welche Rolle Social Software Anwendungen als Quelle berufsbezogener Information am Arbeitsplatz spielen. Aufgrund der hohen Affinität und Vertrautheit junger Internetnutzer zu derartigen Diensten gilt es zu analysieren, ob, und wenn ja, wie Arbeitgeber ihre elektronische Informationsumgebung an Erwartungshaltungen und Arbeitsverhalten von Berufseinsteigern anpassen sollten. Im Rahmen der vorliegenden informationswissenschaftlichen Dissertation wird dieser Fragestellung in einem spezifischen Anwendungskontext und wissenschaftlichen Forschungsumfeld nachgegangen. So wird das Informationssuchverhalten von jungen Berufseinsteigern in der Unternehmensberatung untersucht. Dabei werden bestehende Modelle der Information Seeking Forschung anhand von qualitativen Beobachtungen und semi-strukturierten Interviews kritisch analysiert und auf ihre Gültigkeit für den Untersuchungskontext und das Forschungsinteresse geprüft. Das anschließend eigens entwickelte Modell aufgabenspezifischen Informationssuchverhaltens ermöglicht die Gestaltung eines kontextbasierten Online-Fragebogens zur Erhebung der Nutzung von Informationsquellen der untersuchten Zielgruppe (n=115). Die daraus resultierenden Ergebnisse zeigen, dass trotz des Potenzials externer Wikis und interner Social Software Anwendungen, Nutzer am Arbeitsplatz als Quelle sozialer Information insbesondere für die Identifikation relevanter Quellen sowie der Evaluation gefundener Information und ihrer Qualität zu unterstützen, das intensive private Nutzungsverhalten des Social Web sich kaum in der berufsbezogenen Nutzung widerspiegelt. In einem Experten-Workshop werden Maßnahmen zur Realisierung des identifizierten Potenzials entwickelt und entlang des Prozesses aufgabenspezifischen Suchverhaltens junger Berufseinsteiger strukturiert. Dabei werden kontextspezifische Herausforderungen und Interessenskonflikte aus Perspektive der Personalführung reflektiert.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter    Search Google Scholar    frontdoor_oas
Metadaten
Author:Matthias Görtz
URN:https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:gbv:hil2-opus-1539
Subtitle (English):Modeling Information Seeking Behavior of Young Professionals in Management Consulting
Subtitle (German):Modellierung des Informationssuchverhaltens junger Berufseinsteiger in der Unternehmensberatung
Referee:Christa Womser-Hacker, Thomas Mandl
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2012/03/19
Year of first Publication:2011
Publishing Institution:Stiftung Universität Hildesheim
Granting Institution:Universität Hildesheim, Fachbereich III
Date of final exam:2011/05/30
Release Date:2012/03/19
Tag:Elektronische Informationsumgebung; Informationssuchverhalten
Electronic Information Environment; Information Seeking Behavior
GND Keyword:Benutzerfreundlichkeit; Dissertation; Information Retrieval; Informationsmanagement; Kontext; Konzeptio; Soziale Software; Unternehmensberatung
Page Number:310
PPN:Link zum Katalog
Institutes:Fachbereich III / Informationswissenschaft und Sprachtechnologie
DDC classes:000 Allgemeines, Informatik, Informationswissenschaft / 020 Bibliotheks- und Informationswissenschaft
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt