Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Masanga Njia - Crossroads

Masanga Njia - Weggabelugen

  • Mwenda Jean Bosco, also called, Mwenda wa Bayeke, was a wellknown Congolese composer, acoustical guitarist and singer, who was active from 1950-1991 in the industrial center of the copperbelt of Katanga. In 1952 Bosco had his first encounter with English ethnomusicologist, Hugh Tracey, who recorded 10 songs with him. Tracey especially liked the song, Masanga Njia, and made an additional instrumental - , next to the sung version of it. Masanga-Njia won the Osborne Award among many songs as the best African music of the same year, in South Africa. English composer and conductor, Sir William Turner Walton, incorporated the instrumental version of the song in his overture for the 70th anniversary of Johannesburg, South Africa. Bosco's style was copied by many in other African countries. Several musicians, the Kenyan-born Englishman, John Low, and the American, Elijah Wald, spent time with Bosco to learn his extraordinary style. Bosco was invited in 1969 by American musician, Pete Seeger, to the Newport Folk Festival in Rhode Island, U.S.A. . In 1982 the two ethnomusicologists, Wolfgang Bender and Gerhard Kubik, made it possible for Bosco to perform throughout Europe. Bosco suddenly died in a terrible automobile accident in 1991. His musical legacy was upheld by his son, Didier, who passed away in 2009. As a child Congolese/Zambian musician, Dominic Kakolobango, had observed different Congolese musicians and plays their genre on acoustical guitar. He now lives in Belgium, where he has successfully interpreted and recorded several CDs of Bosco’s music and other Congolese musicians.
  • Mwenda Jean Bosco, auch Mwenda wa Bayeke genannt, war ein berühmter kongolesischer Gitarrist, Komponist und Sänger von 1952-1991 aus dem Kupfergürtel Katangas. 1952 wurde er von dem englischen Musikethnologen, Hugh Tracey, „entdeckt“, der die ersten 10 Songs mit ihm aufnahm. Tracey war begeistert von Masanga Njia, daß er neben der gesungenen - noch eine instrumentale Version aufnahm. Masanga Njia wurde mit dem Osborne Award als bester Song des Jahres 1952 in Süd Afrika ausgezeichnet. Der englische Komponist und Dirigent, Sir William Walton Turner, integrierte die instrumental e Version des Songs in seine Ouvertüre zum 70sten Bestehen von Johannesburg, Süd Afrika. Boscos Gitarrenstil wurde von vielen Musikern in anderen afrikanischen Ländern kopiert. Einige internationale Musiker, der in Kenia geborene Engländer John Low, und der U.S. Amerikaner, Elijah Wald, verbrachten Zeit mit Bosco , um seinen besonderen Stil zu erlernen. 1969 lud der amerikanische Musiker, Pete Seeger, Bosco zum Newport Folk Festival in Newport Beach, Rhode Island, U.S.A. ,ein. 1982 ermöglichten die beiden Musikethnologen, Wolfgang Bender und Gerhard Kubik, Bosco eine Tournee durch Europa, wo er in vielen Städten erfolgreich auftrat. Bosco kam 1991 bei einem schweren Verkehrsunfall ums Leben. Sein Musikerbe wurde durch seinen Sohn, Didier, erfolgreich fortgeführt bis auch er 2009 plötzlich verstarb. Als Kind hatte der kongolesisch/sambianische Musiker, Dominic Kakolobango, die kongolesischen Musiker beobachtet und spielt deren Genre auf der akkustischen Gitarre. Dominic, der jetzt in Belgien lebt, hat mehrere CDs von Boscos Music und anderen kongolesischen Musikern erfolgreich interpretiert und aufgezeichnet.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter    Search Google Scholar    frontdoor_oas
Metadaten
Author:Rosemarie Jughard
URN:https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:gbv:hil2-opus-3145
Subtitle (English):The role of guitarist and musician, Mwenda Jean Bosco, in the cultural context of Katanga and the world
Referee:Wolfgang Bender, Paul Drechsel, Raimund Vogels
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2014/11/17
Year of first Publication:2012
Publishing Institution:Stiftung Universität Hildesheim
Granting Institution:Universität Hildesheim, Fachbereich II
Date of final exam:2013/06/18
Release Date:2014/11/17
Tag:1950er - 60er; Akkustische Gitarre; Kongo; Kupfergürtel
1950s - 60s; Congo; acoustical guitar; copperbelt
GND Keyword:Afrika; Gitarre; Musik
Page Number:321
PPN:Link zum Katalog
Institutes:Fachbereich II / Musik und Musikwissenschaft
DDC classes:900 Geschichte und Geografie / 920 Biografie, Genealogie, Heraldik
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitung 3.0