Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Queer Identities

Queer Identitites

  • Diese Dissertation untersucht, wie Geschlechtszugehörigkeit und Geschlechtsidentität auf Identitätserzählungen einwirken und welche Probleme bzw. Chancen sich durch die Infragestellung und durch abweichende Lebensentwürfe von gesellschaftlich sanktionierten Identitätsfolien ergeben. Die Arbeit befasst sich mit der Konstruktion der sozialen Geschlechtsidentität in Texten, die vom 18. bis zum 21. Jahrhundert Beispiele liefern zu der Frage, wie Männlichkeit, Weiblichkeit und als Verstoß gegen diese sozialen Normen gekennzeichnetes Verhalten durch Texte hergestellt werden. Es wird die These aufgestellt, dass kulturelle Artefakte dieses Erzählgeschehen nachhaltig beeinflussen, und dass sich individuelle Identitätserzählungen auch direkt auf solche Artefakte beziehen können. Im ersten Teil der Dissertation geht es so um abweichendes Verhalten von Geschlechterrollen, die sich im eng umgrenzten Feld von „Weiblichkeit“ und „Männlichkeit“ bewegen. In den in diesem Abschnitt untersuchten Romanen sind die Grenzen zwischen Männlichkeit und Weiblichkeit scharf gezeichnet, und es wird keine Auflösung dieser zweigeteilten Geschlechterdifferenz angedacht. Figuren erhalten weiblich bzw. männlich konnotierte Charakterzüge oder Wünsche, die deutlich auf das Bestehen von Grenzen verweisen und so die queerness der Identität herstellen. Eine Identität jenseits der Rollenvorstellung wird häufig mit Marginalisierung bestraft, oder wie im Fall der Emma Bovary, mit dem Selbstmord der Figur zerstört. Im zweiten Abschnitt wird die Frage nach dem Wechselspiel von Identität und gleichgeschlechtlichem Begehren und der damit verbundenen Hinterfragung der Zweigeschlechtlichkeit gestellt. Konzepte des gleichgeschlechtlichen Begehrens werden vorgestellt und eine Auswahl von Texten zu diesem Thema befragt, unterteilt in die Bereiche Literatur der Moderne, Unterhaltungsliteratur und Jugendliteratur. In der Literatur der Moderne, in der gleichgeschlechtliches Begehren das erste Mal seit Jahrhunderten wieder offen thematisiert wird, wirken sich diese Konzepte deutlich auf das Erzählgeschehen und das Erzählen selbst aus. So wird der Roman selbst zu einem queeren, nur durch seine Unbestimmbarkeit bestimmbaren Ort. Unterhaltungsliteratur und Jugendliteratur präsentieren gleichgeschlechtliches Begehren hauptsächlich funktionsgebunden, sei es zur Abschreckung oder zur Anleitung, wie die eigene Identität als queer lesbar zu machen ist. Im Zentrum der Dissertation steht so die Frage nach der Lesbarkeit und der Lesbarmachung von Identitäten, und auf welche Weise nicht nur das Verhalten, sondern auch der geschlechtlich markierte Körper in diese Lesbarmachung einbezogen wird. Kulturelle Artefakte als Performanzanleitungen stellen sicher, dass Identität lesbar bleibt und können, wie im Fall der Werbung, die auf eine völlig neue Gruppe von Identitäten abzielt, auch Intelligibilität herstellen.
  • This thesis analyses the impact of gender concepts and gender identities on identity narratives and problems (or chances) which arise through questioning gender stereotypes and identity concepts sanctioned by our society. Novels are the main focus of this dissertation, interpreted with a view to identity and body concepts. The term queer, today a positive description of gay, lesbian, bisexual, transsexual or intersex identities, is used here as a term for a broader spectrum of deviant identities, within the boundaries of masculinity and femininity. The method of queer reading is used to call attention to the constructed nature of concepts like masculinity, femininity or heterosexuality, even in texts which apparently are not concerned with deviant identities. This thesis analyses methods of constructing gender identity in texts published from the 18th to the 21st century and argues that cultural artefacts influence our narratives of identity and reflect the process of constructing identities. Some identity narratives even directly reference cultural artefacts like a particular novel or film. Gender in Western society is still portrayed as either male or female and therefore just two genders are identifiable and intelligible. The first part of the dissertation deals with identities deviating from social concepts of femininity or masculinity, womanhood or manhood, but which are nevertheless clearly marked as either female or male. The second part deals with the complex connections between identity, same-sex desire and the construction of gender. In the late 18th century a gender concept is developed which naturalises certain traits – men are seen as naturally inhabiting the public sphere, full of energy and with strong powers of mind while women are associated with passivity, love, self-denial, weakness and the sphere of the home. This concept is still valid in the 21st century and is corroborated by popular 19th century novels. The novels analysed in this thesis are chosen for their connections with the interests of either female or male readers. These novels, which are commonly thought to belong to the “heterosexual canon”, are evaluated in order to find out how male or female identities are created in these texts. The first part is also concerned with the conflict between different kinds of masculinity or femininity which are portrayed either as hegemonic, deviant or marginalised identities and their relationship with the ideals of man- and womanhood. In all of these novels boundaries of masculinity and femininity are clearly marked and gender differences are maintained. Characters possess traits or desires that are associated with typically male or typically female behaviour. These traits and desires implicitly refer to the boundaries between genders and thus queerness is produced. Deviant identities are typically punished by marginalisation and suicide is one of the very few options open to characters which feel themselves to be at odds with the ideals of masculinity or femininity of their time. The second part deals with different concepts of same-sex desire (e.g. homosexuality, sodomy or inversion) and analyses a wide variety of texts to illuminate the relations between identity and desire. In texts like Marcel Proust’s “In Remembrance of Things Past” (1913-1927) or the novels of Henry James, desire branded as deviant influences not just the identities of the characters but the narrative methods and structures of the narrative. The narrative itself becomes queer. Popular fiction of the 1950s and 1960s functionalises same-sex desire to illustrate the dangers of deviant behaviour but also to stimulate readers sexually or intellectually, when new concepts of society are imagined in science-fiction novels or gay pulp fiction. Popular fiction of the new millennium which is aimed at young readers is primarily concerned with the process of coming out which promises to harmonise inner and outer sexual identities and illustrates clearly how to achieve an identity which is perceived to reflect truth. The techniques of constructing identities are the central theme of this thesis, how identities are made intelligible and how texts are concerned with presenting “identity construction manuals” which also involve concepts of the body. Texts as cultural artefacts are powerful enough to create new intelligible identities, e.g. as is showcased by the stereotype of the “homosexual character” in modern literature.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter    Search Google Scholar    frontdoor_oas
Metadaten
Author:Caroline Kuhtz
URN:https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:gbv:hil2-opus-2119
Subtitle (German):Geschlechternormen und -überschreitungen in der Literatur
Subtitle (English):Gender Stereotypes and Gender Trouble in Literature
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Date of Publication (online):2014/02/21
Year of first Publication:2013
Publishing Institution:Stiftung Universität Hildesheim
Date of final exam:2013/05/13
Release Date:2014/02/21
Tag:Queerness
feminism; gender studies; homosexuality; identity; queerness
GND Keyword:Feminismus; Geschlechterforschung; Homosexualität; Identität; Literaturwissenschaft; Massenkultur
Page Number:381
PPN:Link zum Katalog
Institutes:Fachbereich II / Literarisches Schreiben und Literaturwissenschaft
DDC classes:800 Literatur / 800 Literatur, Rhetorik, Literaturwissenschaft
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt